Sinds 1950 gaan de familie Frederix en MAN hand in hand.

Maar de geschiedenis van de familie Frederix in vervoer gaat nog verder terug, want reeds vanaf 1891 vervoerde overgrootvader Louis Frederix boter en eieren naar de steden met een simpele hondenkar. De reizen gingen verder en de massa werd groter, zodat er met paard en kar winkelmateriaal werd vervoerd naar steden als Gent, Brussel en Charleroi. Van Charleroi werd steenkool meegebracht: met zogenaamde kipkarren werden ook wegen aangelegd en bomen vervoerd.

In 1924 nam grootvader Gustaaf Frederix de zaak over en nam er een bierstekerij bij. De ervaring van de steenkoolmijnen uit Charleroi werd benut om ook het transport te verzorgen voor de Limburgse mijnen.

1947, net na WO II werd het transport overgenomen door vader Jozef Frederix. Er volgde onmiddellijk investeringen in een autocar en 2 vrachtwagens: een Ford en een Chevrolet. In 1950 stapte hij mee in de aanleg van autostrades. Maar liefst 100 km grondwerken werd er uitgevoerd. Daarnaast vervoerde hij kolen naar de steenbakkerij en bracht pannen en bakstenen mee terug. Tevens begon hij in 1950 met de verkoop van MAN vrachtwagens. Vanuit het transportgebeuren werd in 1981 de firma losgekoppeld, nl. Transport Frederix, voor vervoer en onderhoud van het eigen wagenpark en Truck Center Frederix voor verkoop en service.

Wegens plaatsgebrek op de oorspronkelijke locatie in Heusden-Zolder verhuisde Truck Center Frederix in 1990 naar het industriegebied Ravenshout, te Beringen (Paal). Ook Transport Frederix is sinds 1993 ondergebracht in een aanpalend perceel, zodat dringende herstellingen van hun wagenpark kunnen worden uitgevoerd worden door Truck Center Frederix.

Sinds 2000 hebben Leon en Rita samen de leiding van het bedrijf.

Bij Truck Center Frederix is een ruime waaier aan moderne apparatuur en installaties aanwezig voor het onderhoud en herstellingen van vrachtwagens, trekkers en getrokken materieel. Flexibele openingsuren, gecombineerd met een non-stop pechverhelpingsdienst en levering van wisselstukken, zorgen voor een maximale beschikbaarheid. Daarnaast biedt Truck Center Frederix u een uitstekend ingerichte werkplaats met gekwalificeerd personeel. Dit alles maakt van de combinatie MAN en Truck Center Frederix een succesformule waarbij u als klant centraal komt te staan.

Voor de modernisering van het bedrijf is er een budget voorzien van twee miljoen euro. In de eerste fase werd de moderne werkplaats gemoderniseerd en uitgerust met de laatste nieuwe gereedschappen. Een nieuwe tankinstallatie, wasstraat en diagnoseput behoorden tot de eerste fase. Als tweede fase werd de parking volledig opnieuw aangelegd, de werkplaats is voorzien van nieuwe poorten en alles kreeg een nieuwe laag verf. De uitbreiding van het magazijn is intussen een feit. De derde fase is recent gestart. De burelen, receptie voor magazijn en werkplaats worden onder handen genomen, samen met het verfraaien van de gevels.

  • Volledig uitgeruste garage-infrastructuur met doorrijwerkstraten, werkputten en diagnosetoestellen
  • Wisselstukkenmagazijn
  • Eigen hersteldienst voor motoren, versnellingsbakken, achterbruggen, …
  • Remmentestbank idem zoals in de keuringsstations
  • Modernste testbank voor tacho’s en begrenzers te kijken
  • Erkend installateur en hersteller van snelheidsbegrenzers, tachografen en digitale tacho’s (oa erkenning door BIVV)
  • Eigen depannagedienst (24/24 U)
  • Enz...

In 2009 behaalde Truck Center Frederix, dankzij de volledige inzet van het voltallige personeel, het ISO certificaat 9001:2008 met de grootste onderscheiding. Vanaf 2015 is dit het ISO certificaat 9001:2015. In 2012 behaalt Truck Center Frederix de titels van ‘Best MAN Dealer Of The Year’ en ‘Super Best Dealer of the Year 2012’. Het behalen van deze award houdt in dat wij ons één jaar lang de beste vrachtwagen concessiehouder van België mogen noemen. Het is de eerste keer dat een MAN werkplaats en Limburgs bedrijf deze prijs kan binnenhalen.

Ook heeft Truck Center Frederix zich dit jaar kunnen plaatsen om de finale te mogen spelen van de Service Quality Award te Hannover. Ook hier is het de eerste keer dat een Belgische MAN dealer tot de finale ronde kan geraken. Met nog enkele geplande investeringen kijkt Truck Center Frederix de toekomst positief tegemoet.

In 2014 gaat Truck Center Frederix mee met zijn tijd. Vanaf nu kan je ons op Facebook en ons ook volgen op Instagram. 1 nieuwe werkput werd in gebruik genomen en is er een overeenkomst getekend met xpower voor een nieuw dealer management system dat sinds 1 juli 2014 in gebruik is.

Sinds 2015 is Truck Center Frederix ook een 1 van de 5 MAN TopUsed satellieten, samen met MAN TopUsed Kobbegem, Neyt Trucks, De Laak Liège, MAN Antwerpen en MAN Hainaut.

In mei 2017 wordt de werkplaats van Truck Center Frederix verwoest door een vreselijke brand. Nieuw in het gamma sinds 2017 zijn de TGE camionettes. Zo groeit het gamma van MAN verder uit.

In 2020 wordt Truck Center Frederix uitgeroepen tot Best Dealer VAN van MAN. In 2021 zijn we opnieuw genomineerd.

In 2021 mag Truck Center Frederix als 3de partner uitroepen tot officiële en exclusieve status van eVan-Servicepartner!

Vanaf 1 september 2021 gaat de Familie Frederix in zee met familie Menten. Beide familiebedrijven verzilveren hun intense samenwerking door een samenvloeiing vanaf september 2021. Met de beslissing van Truck Center Frederix om aan te sluiten bij de ondernemingen Menten-Volumex wordt de continuïteit van het bedrijf gewaarborgd. Leon, Rita en het voltallige personeel blijven ongewijzigd actief binnen de organisatie, Leon blijft CEO voor de komende 5 jaar. De kennis en ervaring van beide partijen worden volledig aangewend om in de toekomst een verstevigde service te leveren.

Flexibiliteit, kostenefficiëntie, milieuvriendelijkheid – de MAN voertuigen zijn uw totaaloplossing. Met de komst van de MAN eTGE stelt MAN een puur elektrische bestelwagen voor en komt zo tegemoet aan de vraag naar distributie en vrachtvervoer in de stad van morgen. De rest van het gamma – TGL, TGM, TGS en TGX – zal vanaf 2021 ook volgen. Er wordt gewerkt aan eTrucks voor het vervoer in de binnensteden, maar ook het lange-afstandsvervoer wordt een belangrijke troef.

Doordat de transportwereld steeds complexer en dynamischer wordt, gaat bij MAN de Customer Service Management van start. In het kader van de digitale werkplaats worden werkplaats- en klantprocessen continue gedigitaliseerd en daardoor aanzienlijk eenvoudiger. Daarbij worden bestaande en nieuwe ontwikkelde softwareoplossingen voor bestuurders, voertuigen, wagenparkmanagers en MAN Servicepunten intelligent met elkaar verbonden. Alle betrokkenen hebben maximale transparantie en kunnen snel toegang krijgen tot relevante gegevens en deze verder bewerken. Daardoor wordt het wagenparkbeheer winstgevender en kan Truck Center Frederix nog meer service bieden. Daarnaast is het de bedoeling dat we half 2022 volledig digitaal te werk gaan.

Orde & netheid wordt hoog in het vaandel gedragen bij Truck Center Frederix. De befaamde eerste indruk op klanten telt. Laat onze klanten een hoge kwaliteit ervaren, met een onberispelijke uitstraling voor de werkplaats. Daarom gaan we te werk volgens de 5S-methode: Sort (sorteren), Set in order (in orde brengen), Shine (uitblinken), Standardise (standaardiseren) en Sustain (onderhouden).

Er staat nog veel te gebeuren en TCF kan u met raad en daad bijstaan, zowel nu als in de toekomst!

Kwaliteit, betrouwbaar en service, het leidmotief van MAN en Truck Center Frederix N.V.

1